Standard salgs- og leveringsbetingelser – Relevator Sverige AB

Gælder fra 28. maj 2025
www.relevator.dk

  1. Anvendelsesområde

Disse generelle vilkår og betingelser gælder for salg af brugte produkter, maskiner, udstyr eller andre varer (“Produkter”) fra Relevator Sverige AB, org.nr. 559213-0131, Karlsviksgatan 16, 112 41 Stockholm (“Relevator”) til erhvervskunder. Betingelserne gælder, uanset om købet sker via hjemmesiden, særskilt tilbud eller e-mail, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt skriftligt.

  1. Produktets tilstand

Medmindre andet er angivet i tilbuddet eller ordrebekræftelsen, sælges produkterne “som de er” uden funktionsgaranti. Relevator garanterer ikke for produktets fremtidige anvendelighed eller kompatibilitet. Det er købers ansvar at inspicere og sikre, at produktet opfylder vedkommendes behov før køb.

  1. Pris og betalingsbetingelser

Priserne er angivet eksklusive merværdiafgift (moms). Betaling skal ske i overensstemmelse med vilkårene i tilbuddet eller senest ti (10) dage netto fra fakturadatoen. For ordreværdier, der overstiger SEK 100.000, kræves et ordreindskud på 30 %, for at ordren kan betragtes som bindende. Ejendomsretten til produkterne forbliver hos Relevator, indtil fuld betaling har fundet sted.

  1. Levering og forsendelse

Levering sker i henhold til Incoterms 2020. Medmindre andet er angivet i tilbuddet, sker levering EXW (Ex Works) fra Relevators angivne lagerlokation. Køber er ansvarlig for transport, forsikring og eventuelle omkostninger efter levering i henhold til leveringsbetingelserne. Leveringsdatoer er omtrentlige. Forsinkelser ud over fem (5) arbejdsdage giver køber ret til et prisnedslag på 1 % pr. påbegyndt uge, dog maksimalt 10 % af ordreværdien.

  1. Montering og installation

Hvis montering eller installation er inkluderet i leveringen, er dette udtrykkeligt angivet i tilbuddet eller ordrebekræftelsen. I disse tilfælde gælder NLM 19 (Almindelige leveringsbetingelser for maskiner i de nordiske lande). Omfanget af og ansvaret for monteringsarbejdet reguleres særskilt.

  1. Reklamationer og fejl

Reklamationer skal ske skriftligt inden for syv (7) dage efter modtagelsen. Hvis reklamationen accepteres, kan Relevator vælge mellem: at udbedre manglen, at give et rimeligt afslag i prisen eller at tilbagekøbe produktet mod tilbagebetaling af købsprisen. Køber er ikke berettiget til yderligere kompensation. Relevator er ikke ansvarlig for mangler, der opstår efter levering, f.eks. som følge af forkert håndtering eller installation.

  1. Begrænsning af ansvar

Relevators samlede ansvar er begrænset til det beløb, der er betalt for det pågældende produkt. Relevator er ikke ansvarlig for indirekte skader, indkomsttab, forretningsafbrydelse eller andre følgeskader.

  1. Returnering og annullering

Returnering accepteres kun efter skriftlig aftale. I tilfælde af annullering efter ordrebekræftelse kan Relevator kræve refusion af faktiske omkostninger, herunder tabt salg og depositum.

  1. Eksport og særlige betingelser

Ved eksport er køber ansvarlig for at overholde destinationslandets love og regler, herunder told, skatter og importlicenser. Særlige betingelser for eksport skal muligvis aftales separat.

  1. Gældende lov og tvistbilæggelse

Denne aftale er underlagt svensk lov. Tvister skal i første omgang løses ved forhandling. Hvis dette ikke lykkes, skal tvisten afgøres af Gøteborgs tingsret som første instans.