• Svenska
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Dansk
  • Deutsch
  • Suomi

Integration med lagerautomater og paternoster

Når man køber en lagerautomat, dukker spørgsmålet om integration med hejseliften eller paternostersystemet næsten altid op – men hvad betyder det egentlig? I denne guide forsøger vi at afklare de mest almindelige spørgsmål. Forhåbentlig vil du få nogle bedre baggrundsoplysninger for en mulig forbindelse mellem dine nuværende systemer og automaterne!

Tilslutning af lagerautomationssystemer

“At forbinde automaterne” er et udtryk, der ofte bruges i forbindelse med at skabe en integration fra dit ERP- eller lagersystem (WMS) med dine vertikale lagerlifte eller paternostre. Integrationen betyder, at du fra dit ERP/WMS automatisk kan overføre lagerplaceringer, varer og ordrer til et enklere og hurtigere logistikflow med få manuelle trin.

I flere detaljer, hvilke systemer er involveret?

Som nævnt ovenfor handler det om at skabe forbindelsen mellem dine nuværende systemer og det automatiserede lager, men mere specifikt, hvilke forskellige systemer er normalt involveret? Svaret på dette spørgsmål er, at der normalt er to scenarier:

1. integration mellem dit ERP/WMS og lagerautomatiseringens integrationsgrænseflade

Hvis du i dit projekt med at implementere vertikale lagerlifte eller paternostre har besluttet, at du fortsat vil bruge dit ERP/WMS til at styre og betjene lagerliftene, er det denne type integration, du vil implementere.

I dette tilfælde vil alle data i form af lagerlokationer, artikler og kundeordrer fortsat blive administreret og oprettet i dit ERP/WMS. På samme måde vil slutbrugeren bruge dit ERP/WMS til at udføre forskellige lageropgaver som plukning, indlagring og lagerbeholdning.

Integrationen finder sted mellem dit ERP/WMS og en integrationsgrænseflade, som producenten af det automatiserede lagersystem tilbyder. Integrationsgrænsefladen forenkler kommunikationen med lagerautomatens styresystem, så du, baseret på dine lagerlokationer, artikler og kundeordrer i dit ERP/WMS, automatisk kan få den korrekte hyldeplan, når der skal plukkes eller indlagres.

2. Integration mellem dit ERP/WMS og det automatiserede lagers WMS

Hvis dit ERP/WMS mangler en masse af den funktionalitet, du ønsker for at skabe et effektivt og godt flow med dine lagerautomater er det i stedet meget sandsynligt, at du vil integrere dit ERP/WMS med det automatiserede lagers WMS.

I dette tilfælde overtager WMS’et lidt mere af både de data og den logik, der kræves for at bruge lagerautomaten eller paternosteren. De grundlæggende data om artikler og kundeordrer kommer stadig fra dit ERP/WMS, til gengæld har WMS data om lagerlokationer og opretter optimerede plukkebatches/plukkeopgaver baseret på dine kundeordrer. Slutbrugeren vil også arbejde i brugergrænsefladen til lagerautomatiserings-WMS’et.

Integration_Lagerautomater_1Integration_Lagerautomater_2

Hvad bliver der sendt?

Artikler, lagerplaceringer, kundeordrer osv. er som allerede nævnt den type information, der normalt overføres mellem dit WMS/ERP og lagerautomaten. Men afhængigt af, hvordan du integrerer med dine vertikale lagerlifte eller paternostre, er mængden af information, der sendes, lidt anderledes, baseret på de to scenarier, der er beskrevet i afsnittet ovenfor. Det kunne for eksempel se sådan ud:

1. Integration mellem dit ERP/WMS og lagerautomatens integrationsgrænseflade

Da data og logik stadig ligger i dit ERP/WMS i dette scenarie, er integrationen normalt meget enkel og omfatter ofte ikke mere end:.

– Automat-ID (hvis du har flere lagerautomater)
– Opbevaringssted (bestemmer, hvilken hylde der hentes)
– Næste lagerplacering (forbereder lagerautomaten til den næste hylde, der skal hentes)
– Antal (til at illustrere på f.eks. en led-liste eller skærmen)
– Varenavn (til illustration på f.eks. en led-liste eller displayet på det lagerautomaten)

2. Integration mellem dit ERP/WMS og det lagerautomatens WMS

I dette tilfælde kræver integrationen lidt mere information, da der skal være flere data og mere logik i lagerautomatens WMS. Der er stadig ganske få beskeder, der skal sendes mellem systemerne, men beskederne skal normalt indeholde lidt flere data. Følgende er almindelige beskeder:</span

– Varedata (fulde varedata)
– Kundeordrer
– Andre lagerordrer (f.eks. lager, flytninger, lagerordrer)
– Transaktioner

Hvordan sendes det?

.
Endelig er systemerne på plads, og vi ved, hvilken slags information der sendes mellem systemerne. Men hvordan bliver informationen sendt?

Integrationer mellem ERP/WMS og lagerautomater er normalt ret enkle med hensyn til kommunikation, og branchen bruger de standarder, der findes inden for integration. Integration mellem systemer refererer til meddelelsesformatet og transportmetoden, dvs. det format, som informationspakken fra dit ERP/WMS sendes i, og den teknologi, der bruges til at transportere den fra ERP/WMS til lagerautomaten. Hvis du kan arbejde med et af følgende beskedformater og transportmetoder, er det muligt at integrere med næsten alle lagerautomater:

Beskedformat.

– Tekstfil
– Flad fil
– XML

Transportmetode.

– E-mail
– FTP
– Fil
– TCP
– API

Läs fler guider inom samma kategori
Miljø

Brugte lagerautomater
- Bedre for miljøet

En velholdt paternoster eller lagerautomat kan fungere uden problemer i 20, 30 eller 40 år. Mange virksomheder er uvidende om muligheden for at sælge deres brugte lagerautomater og sender ofte velfungerende maskiner til skrot. Til produktionen af 1 ton ny metalplade udledes næsten 2 tons kuldioxid .

Ved at købe brugte lagerautomater, sparer du både penge og gør miljøet en stor tjeneste! Vi hjælper dig gerne med at sælge dine lagerautomater eller paternoster-. Vi kan også tilbyde brugte lagerautomater i god stand og til en god pris. Kontakt os via nedenstående formular, eller ring til os!

Begagnad lagerautomation - för en bättre miljöpåverkan
Relevator miljöbil